Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Dział poświęcony nowościom i zmianom pośród zagranicznych kanałów TV, a także wszelkie zmiany w ich nadawaniu satelitarnym.
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 4952
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 50
x 243
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Tomek » 10 gru 2018, 16:50

Tym razem coś bardziej kameralnego :). Historia czołówek RTL De Journal - programu informacyjnego nadawanego w języku luksemburskim:
Historia emisji:

Lata 1969 - 1991:
Pod nazwą/w ramach "Hei Elei Kuck Elei" - luksembursko-języcznego, dwugodzinnego bloku emitowanego na antenach stacji:
- Télé-Luxembourg / RTL Télé Luxembourg / RTL Télévision / RTL TV (obecnie kablowe RTL 9**) - francusko-języcznym kanale emitującym swój program w formacie SECAM dla Francji (1969-1991)*
- RTL Télévision (obecnie RTL-TVI) - francusko-języcznym kanale emitującym swój program w formacie PAL dla Belgii (1983-1987)*
- RTL Plus (obecnie RTL Television) - niemiecko-języcznym kanale emitującym swój program w formacie PAL dla Niemiec (1984-1988)*

Lata 1991 - 2001:
Pod nazwą/w ramach RTL Hei Elei - luksembursko-języcznej telewizji niekomercyjnej powstałej z inicjatywy/na żądanie władz Księstwa (przy czym "telewizja" to za dużo powiedziane - był to 1-godzinny program emitowany w pętli kilka razy wieczorem):
- w 1995 zaczęto używać osobnej nazwy dla programu informacyjnego - RTL De Journal
- program był też powtarzany przez holenderską RTL5 w porannym programie od 1993 do 2011 roku

Lata 2001-dzisiaj:
Na antenie RTL Télé Lëtzebuerg - luksembursko-języcznej telewizji (nadającej normalny program, a nie w pętli), powstałej w wyniku skomercjalizowania się wcześniej wspomnianego RTL Hei Elei:
- program chyba jest też powtarzany na antenie telewizji Club RTL skierowanej dla Belgi - przynajmniej w ich ramówce o 5 rano jest coś takiego jak "Journal luxembourgeois" ;)

* - daty w nawiasach oznaczają okres, w których stacje emitowały blok

Osobiście najbardziej podoba mi się czołówka z 2:05. Może to z przyczyn nostalgicznych - w połowie lat 2000 "RTL Télé Lëtzebuerg" była jedną z tych niewielu stacji telewizyjnych, która emitowała swój program przez internet i to za darmo (zwłaszcza śmiesznie wyglądała na tym oferta polskich kanałów).

Zresztą nic nie zmieniło się do dzisiaj :D
http://tele.rtl.lu/livestream/channel1/
0 x
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 4952
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 50
x 243
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Tomek » 14 gru 2018, 14:55

Historia czołówek serwisów informacyjnych TVB (Television Broadcasts Limited) - prywatnej telewizji z Hong Kongu. Głównie z kantońsko-języcznego TVB Jade (News at 6:30), ale też przewija się anglojęzyczny TVB Pearl (News at 7:30).

1967-1997 (czasy Wielkiej Brytanii)
1997-2017 (od wejścia Chińskiej Republiki Ludowej):
Jestem pod wrażeniem ich konsekwencji :lol:

Obecnie ich programy nie są zbyt popularne i lubiane w Hong Kongu - stacja przez krajan w internecie nazywana jest prześmiewczo CCTVB ze względu na omijanie w swoich informacjach wątków niewygodnych władzom komunistycznym z Chin.
0 x
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 4952
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 50
x 243
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Tomek » 25 gru 2018, 15:44

Historia czołówek, nazw (i częściowo studiów) programu informacyjnego belgijskiego RTL-TVI - których geneza sięga serwisów z Luksemburga i "pierwszego RTL-u", za czym ten był jeszcze RTL-em.

Lista czołówek z filmiku (kolejno: pogrubionym aktualna nazwa stacji, potem nazwa dziennika i daty konkretnych emisji intra; kursywą to, co nie powinno się tu raczej znaleźć):

Télé-Luxembourg / RTL Télé Luxembourg:
Le Journal de Télé Luxembourg :
195? - 196?
196? - 1977 (wersja kolorowa, plansza)
1977 - 1983

RTL Télévision:
JTL :
1983 - 1985
1985 - 1987

RTL TVI:
LE XX Heures :
1987 - 1991 (13H V1) - czyli dziennik emitowany o 13.00
1987 - 1991 (13H V2)
1987 - 1991 (19H)

RTL Télévision (dla Francji):
1987 - 1991 (RTL SOIR sur RTL Television) - czyli dziennik emitowany na RTL Télévision (dla Francji)
1987 - 1991 (SOIR INFOS)
1990 - 1991 (RTL INFO sur RTL Television)


Le Journal :
1991 - 1994
1994 - 1999
1999 - 2007
2007 - 2014

XX H :
2014 - obecnie (13H)
2014 - obecnie (19H)
Żeby lepiej zrozumieć, jak belgijski program informacyjny (i cała stacja) może być potomkiem luksemburskiego (francuskojęzycznego) serwisu, mała historia oryginalnego, francuskojęzycznego RTL-u i jego rozczepiania na dwie lokalne wersje.
1955 - CLT (Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion) - nadawca Radia Luxembourg - rozpoczyna emisję francuskojęzycznej telewizji Télé-Luxembourg w Luksemburgu - emisja odbywa się z nadajnika znajdującego się na Dudelange Radio Tower - sygnał sięga także do Francji, Belgii,Niemiec, Holandii

1969 - początek telewizji kablowej w Belgii - wraz z francuskimi kanałami publicznymi trafia do niej Télé-Luxembourg

1972 - Télé-Luxembourg zmienia nazwę na RTL Télé Luxembourg
1972 - stacja rozpoczyna emisję w kolorze w dwóch wersjach - na naziemnym kanale 21 w systemie SECAM dla widzów z Francji, oraz 27 w PAL głównie dla widzów z Belgii; obydwie stacje na razie nadają ten sam program

1981 - dochodzi do incydentu - belgijski samolot wojskowy uderza w Dudelange Radio Tower, doprowadzając do przerwania emisji stacji; belgijskie władze, aby zrekompensować straty znoszą monopol belgijskiej telewizji państwowej, dając CLT koncesję - RTL zostaje pierwszym kanałem prywatnym w Belgii (dla porównania pierwszym holendersko-języcznym programem w tym kraju jest VTM - 1989 rok)
1982 - RTL Télé Luxembourg zmienia nazwę na RTL Télévision; nazwa programu informacyjnego zostaje skrócona do JTL

1983 - powstaje połączenie między Luksemburgiem i Belgią, pozwalające na produkcję lokalnego programu w Belgii na potrzeby RTL Télévision (kanał 27 PAL); rozpoczyna się emisja belgijskiej wersji programu informacyjnego JTL - część zespołu przechodzi do niego
1985 - CLT zakłada firmę w Belgii - TVI SA, która ma produkować większą ilość programów na lokalny rynek i sprzedawać czas reklamowy

1985 - RTL Télévision dla Francji (kanał 21 SECAM) zmienia nazwę swojego programu informacyjnego na RTL News (nie był emitowany w Belgii)

1987 - belgijski RTL Télévision (kanał 27 PAL) zmienia nazwę na RTL-TVI
Potem wszystko (od 1991 roku) wydaje się już jasne.

Ogólnie wychodząc już poza kwestie samego serwisu - RTL Télévision (kanał 21) był największym przegranym tych wszystkich regionalizacji RTL-u :D
- 1984 - powstanie RTL Plus (utrata widowni w Luksemburgu, która zna język niemiecki)
- 1987 - powstanie telewizji muzycznej TV6 France - po roku ogólnotematycznej M6 emitującej swój program na terenie całej Francji (stacja pierwotnie miała nazywać się RTL 6 - wyjaśnienie, dlaczego RTL Group nie ma w swoim portfolio kanału o tej nazwie :)) - utrata części zespołu i znacznej części widowni
- 1987 - powstanie RTL-TVI - kolejna utrata części zespołu i całej widowni z Belgii :lol:
- 1991 - zniknięcie z ramówki bloku Hei Elei Kuck Elei (patrz dwa posty wyżej) i powstanie stacji RTL Hei Elei (utrata widzów, którzy chcą oglądać program w języku luksemburskim :D)

W 1991 roku stacja zmieniła nazwę na RTL TV, a w 1995 roku na 40-lecie istnienia - na RTL9, próbując wkupić się w młodszą widownie. W 1998 roku CLT-UFA (wcześniejsze CLT, obecnie RTL Group) sprzedaje 65% akcji w tej telewizji francuskiej grupie AB Groupe (obecnie: Mediawan Thematics), w 2017 pozostałe 35%. W ten sposób pierwotny kanał z marką RTL w nazwie nie ma nic już wspólnego z RTL Group. Niemniej dzięki przechodzeniu zespołów do nowych projektów, za spadkobierców pierwotnego Télé-Luxembourg uważają się też RTL-TVI i RTL Télé Lëtzebuerg, nawet M6 niejako nią jest.
1 x
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Trzeciak
VIP Mod
Posty: 41187
Rejestracja: 23 kwie 2008, 19:38
x 2734
x 1161

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Trzeciak » 27 gru 2018, 13:28

Nie zapominajmy o Holandii, gdzie w październiku 1989 roku powstał RTL Veronique, które kilka miesięcy później przerodziło się w RTL4. :)
0 x
Pozdrawiam, Trzeciak
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 4952
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 50
x 243
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Tomek » 27 gru 2018, 17:02

Nie zapomniałem, po prostu skupiłem się na RTL-TVI, którego powstanie bardzo wiąże się z specyficzną sytuacją Luksemburga :D
1. Ze względu na mały teren i małą opłacalność prowadzenia lokalnego programu (tzn. ograniczonego do księstwa) pierwsze RTL-y nadające z jego obszaru zawsze miały charakter międzynarodowy*
2. Łatwość dostania koncesji przez lokalnego nadawcę (CLT) w przeciwieństwie do krajów ościennych, gdzie panował monopol państwowy - polityka stosowana przez tego nadawcę znana już w latach 30, gdy nadawano anglojęzyczne Radio Luxembourg (monopol BBC na Wyspach)
3. Po wprowadzeniu koloru dublowanie sygnału w PAL i SECAM (chyba jedyny kraj europejski, w którym funkcjonowały obydwa systemy jednocześnie - pomijam tu okres przejściowy w bloku Wschodnim) - z których wersja PAL zapoczątkowała RTL-TVI :D

* - zresztą do dzisiaj luksembursko-języczne RTL Télé Lëtzebuerg i 2.RTL w zasadzie nadają te same programy w różnych kolejnościach i godzinach, przełączając się na radio o innych porach i telezakupy/ogłoszenia; za to w Luksemburgu można oglądać wszystkie programy RTL-u z krajów ościennych - dołączając do tego wspomniane przez ciebie RTL4 + RTL5 + RTL 7 (zagraniczne filmy w Holandii są nadawane po angielsku z holenderskimi napisami, więc ogólnie spoko ;))

Fajna jest ta "ich?" Familiada - mają udźwiękowienie znane mi z lat 90, gdy format był nadawany w Niemczech :D
0 x
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 4952
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 50
x 243
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Tomek » 06 lut 2019, 23:26

Fragment pierwszego wydania "Le 19 Heures" - programu informacyjnego RTL-TVI (13 września 1987 roku, dzień po rozpoczęciu nadawania stacji).
A w nim reportaż o samej stacji, oczywiście po francusku, ale parę rzeczy da się domyślić ;).

Między innymi pokazano wcześniej wspomniane przeze połączenia między Belgią, a Luksemburgiem:
RTL-TVI połączenie.jpg
0 x
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 4952
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 50
x 243
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Tomek » 10 lut 2019, 18:23

Wydanie JTL Digest (skrótu wiadomości) z francuskojęzycznego RTL Télévision + prognoza pogody + horoskop + zakończenie programu - 12 grudnia 1984 roku:

Wydania JTL Digest z 17 stycznia 1985 roku (+ końcówka emisji z tego samego dnia) - z polskim akcentem w informacjach* ;)


Wydanie RTL Digest z 29 kwietnia 1986 roku + prognoza pogody + program na następny dzień + zakończenie dnia + testcard

* skądś tego pana znam ;)
[ Spoiler ]
0 x
HENSHIN!
Frontowiec
VIP Expert
Posty: 4436
Rejestracja: 18 sty 2017, 13:24
Lokalizacja: Szczecin / Kamień Pomorski
x 41
x 153
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Frontowiec » 15 mar 2019, 20:19

Wczoraj w głównym wydaniu ''Tagesschau'' prowadzący Jan Hofer miał problemy zdrowotne, efektem czego było zasłabnięcie na wizji.

0 x
#StopNienawiści (nawet tutaj!)
michal
VIP Expert
Posty: 2915
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:55
x 5
x 17

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: michal » 10 wrz 2019, 3:32

2.09. oprawę zmieniła "Panorama" Belarus 1.
https://tvr.by/videogallery/informatsio ... 2-09-2019/
O ile zarówno sygnał, jak i towarzysząca mu czołówka są do kitu, o tyle scenografia jest naprawdę genialna. Jest to pierwsze znane mi studio tego programu, które jest zgodne z obowiązującymi w momencie wprowadzenia trendami. Z żalem muszę napisać, że podoba mi się ono bardziej od scenografii naszych "W", którą też lubię. Dodatkowym plusem jest wykorzystanie porządnych i bezszwowych ekranów, których tak bardzo brakuje mi w serwisie naszej Jedynki. Fioletowe animacje również do mnie przemawiają. Gorzej z ozdobnikami, które prezentują się tandetnie.
Mimo że belki przedstawiające setkowiczów zajmują chyba 1/4 ekranu, to jednak ich rozmiar aż tak mnie nie razi przez to, że są półprzezroczyste. Pozostałe paski z kursami walut, pogodą itp. są jak najbardziej w porządku.
Nie spodobało mi się wykorzystanie w 37:11 podkładu z forszpanu z poprzedniej oprawy. To niedopuszczalne, aby mimo wprowadzenia nowego wizerunku, używano elementów z poprzedniej odsłony.
1 x
Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 15567
Rejestracja: 24 maja 2006, 15:29
x 362
x 1976

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Karol » 10 wrz 2019, 4:48

A najlepiej wygląda zegar, w którym po 20:59:59 wybija 20:59:00 xD
0 x
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 4952
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 50
x 243
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Post autor: Tomek » 17 wrz 2019, 0:48

Zbiór początków wieczornego wydania FNN (Fuji News Network) - serwisu informacyjnego japońskiej sieci telewizyjnej Fuji TV - na przestrzeni lat :D

Jako, że nagrania nie zawierają dat, daje małą podpowiedź w postaci listy nazw pod jakimi działał program przez lata, aby trochę uporządkować ten młyn w głowie ;)
1970 - 1978: FNN News 6:30
1978 - 1984: FNN News Report 6:00/6:30
1984 - 1997: FNN Super Time
1997 - 1998: FNN News555 The human
1998 - 2015 : FNN Supernews
2015 - 2018: Minna No News
2018 - 2019: Prime News Evening
Lata 70-80:

Lata 1986-1997 (podoba mi się ten początek "z profilu" :lol:)

Po 1998:
0 x
HENSHIN!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Telewizja za granicą”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości