Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

Zagraniczne programy telewizyjne, oryginalne wersje tych pokazywanych w Polsce.
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 5487
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 63
x 290
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomek »

Tym razem coś bardziej kameralnego :). Historia czołówek RTL De Journal - programu informacyjnego nadawanego w języku luksemburskim:
Historia emisji:

Lata 1969 - 1991:
Pod nazwą/w ramach "Hei Elei Kuck Elei" - luksembursko-języcznego, dwugodzinnego bloku emitowanego na antenach stacji:
- Télé-Luxembourg / RTL Télé Luxembourg / RTL Télévision / RTL TV (obecnie kablowe RTL 9**) - francusko-języcznym kanale emitującym swój program w formacie SECAM dla Francji (1969-1991)*
- RTL Télévision (obecnie RTL-TVI) - francusko-języcznym kanale emitującym swój program w formacie PAL dla Belgii (1983-1987)*
- RTL Plus (obecnie RTL Television) - niemiecko-języcznym kanale emitującym swój program w formacie PAL dla Niemiec (1984-1988)*

Lata 1991 - 2001:
Pod nazwą/w ramach RTL Hei Elei - luksembursko-języcznej telewizji niekomercyjnej powstałej z inicjatywy/na żądanie władz Księstwa (przy czym "telewizja" to za dużo powiedziane - był to 1-godzinny program emitowany w pętli kilka razy wieczorem):
- w 1995 zaczęto używać osobnej nazwy dla programu informacyjnego - RTL De Journal
- program był też powtarzany przez holenderską RTL5 w porannym programie od 1993 do 2011 roku

Lata 2001-dzisiaj:
Na antenie RTL Télé Lëtzebuerg - luksembursko-języcznej telewizji (nadającej normalny program, a nie w pętli), powstałej w wyniku skomercjalizowania się wcześniej wspomnianego RTL Hei Elei:
- program chyba jest też powtarzany na antenie telewizji Club RTL skierowanej dla Belgi - przynajmniej w ich ramówce o 5 rano jest coś takiego jak "Journal luxembourgeois" ;)

* - daty w nawiasach oznaczają okres, w których stacje emitowały blok

Osobiście najbardziej podoba mi się czołówka z 2:05. Może to z przyczyn nostalgicznych - w połowie lat 2000 "RTL Télé Lëtzebuerg" była jedną z tych niewielu stacji telewizyjnych, która emitowała swój program przez internet i to za darmo (zwłaszcza śmiesznie wyglądała na tym oferta polskich kanałów).

Zresztą nic nie zmieniło się do dzisiaj :D
http://tele.rtl.lu/livestream/channel1/
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 5487
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 63
x 290
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomek »

Historia czołówek serwisów informacyjnych TVB (Television Broadcasts Limited) - prywatnej telewizji z Hong Kongu. Głównie z kantońsko-języcznego TVB Jade (News at 6:30), ale też przewija się anglojęzyczny TVB Pearl (News at 7:30).

1967-1997 (czasy Wielkiej Brytanii)
1997-2017 (od wejścia Chińskiej Republiki Ludowej):
Jestem pod wrażeniem ich konsekwencji :lol:

Obecnie ich programy nie są zbyt popularne i lubiane w Hong Kongu - stacja przez krajan w internecie nazywana jest prześmiewczo CCTVB ze względu na omijanie w swoich informacjach wątków niewygodnych władzom komunistycznym z Chin.
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 5487
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 63
x 290
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomek »

Historia czołówek, nazw (i częściowo studiów) programu informacyjnego belgijskiego RTL-TVI - których geneza sięga serwisów z Luksemburga i "pierwszego RTL-u", za czym ten był jeszcze RTL-em.

Lista czołówek z filmiku (kolejno: pogrubionym aktualna nazwa stacji, potem nazwa dziennika i daty konkretnych emisji intra; kursywą to, co nie powinno się tu raczej znaleźć):

Télé-Luxembourg / RTL Télé Luxembourg:
Le Journal de Télé Luxembourg :
195? - 196?
196? - 1977 (wersja kolorowa, plansza)
1977 - 1983

RTL Télévision:
JTL :
1983 - 1985
1985 - 1987

RTL TVI:
LE XX Heures :
1987 - 1991 (13H V1) - czyli dziennik emitowany o 13.00
1987 - 1991 (13H V2)
1987 - 1991 (19H)

RTL Télévision (dla Francji):
1987 - 1991 (RTL SOIR sur RTL Television) - czyli dziennik emitowany na RTL Télévision (dla Francji)
1987 - 1991 (SOIR INFOS)
1990 - 1991 (RTL INFO sur RTL Television)


Le Journal :
1991 - 1994
1994 - 1999
1999 - 2007
2007 - 2014

XX H :
2014 - obecnie (13H)
2014 - obecnie (19H)
Żeby lepiej zrozumieć, jak belgijski program informacyjny (i cała stacja) może być potomkiem luksemburskiego (francuskojęzycznego) serwisu, mała historia oryginalnego, francuskojęzycznego RTL-u i jego rozczepiania na dwie lokalne wersje.
1955 - CLT (Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion) - nadawca Radia Luxembourg - rozpoczyna emisję francuskojęzycznej telewizji Télé-Luxembourg w Luksemburgu - emisja odbywa się z nadajnika znajdującego się na Dudelange Radio Tower - sygnał sięga także do Francji, Belgii,Niemiec, Holandii

1969 - początek telewizji kablowej w Belgii - wraz z francuskimi kanałami publicznymi trafia do niej Télé-Luxembourg

1972 - Télé-Luxembourg zmienia nazwę na RTL Télé Luxembourg
1972 - stacja rozpoczyna emisję w kolorze w dwóch wersjach - na naziemnym kanale 21 w systemie SECAM dla widzów z Francji, oraz 27 w PAL głównie dla widzów z Belgii; obydwie stacje na razie nadają ten sam program

1981 - dochodzi do incydentu - belgijski samolot wojskowy uderza w Dudelange Radio Tower, doprowadzając do przerwania emisji stacji; belgijskie władze, aby zrekompensować straty znoszą monopol belgijskiej telewizji państwowej, dając CLT koncesję - RTL zostaje pierwszym kanałem prywatnym w Belgii (dla porównania pierwszym holendersko-języcznym programem w tym kraju jest VTM - 1989 rok)
1982 - RTL Télé Luxembourg zmienia nazwę na RTL Télévision; nazwa programu informacyjnego zostaje skrócona do JTL

1983 - powstaje połączenie między Luksemburgiem i Belgią, pozwalające na produkcję lokalnego programu w Belgii na potrzeby RTL Télévision (kanał 27 PAL); rozpoczyna się emisja belgijskiej wersji programu informacyjnego JTL - część zespołu przechodzi do niego
1985 - CLT zakłada firmę w Belgii - TVI SA, która ma produkować większą ilość programów na lokalny rynek i sprzedawać czas reklamowy

1985 - RTL Télévision dla Francji (kanał 21 SECAM) zmienia nazwę swojego programu informacyjnego na RTL News (nie był emitowany w Belgii)

1987 - belgijski RTL Télévision (kanał 27 PAL) zmienia nazwę na RTL-TVI
Potem wszystko (od 1991 roku) wydaje się już jasne.

Ogólnie wychodząc już poza kwestie samego serwisu - RTL Télévision (kanał 21) był największym przegranym tych wszystkich regionalizacji RTL-u :D
- 1984 - powstanie RTL Plus (utrata widowni w Luksemburgu, która zna język niemiecki)
- 1987 - powstanie telewizji muzycznej TV6 France - po roku ogólnotematycznej M6 emitującej swój program na terenie całej Francji (stacja pierwotnie miała nazywać się RTL 6 - wyjaśnienie, dlaczego RTL Group nie ma w swoim portfolio kanału o tej nazwie :)) - utrata części zespołu i znacznej części widowni
- 1987 - powstanie RTL-TVI - kolejna utrata części zespołu i całej widowni z Belgii :lol:
- 1991 - zniknięcie z ramówki bloku Hei Elei Kuck Elei (patrz dwa posty wyżej) i powstanie stacji RTL Hei Elei (utrata widzów, którzy chcą oglądać program w języku luksemburskim :D)

W 1991 roku stacja zmieniła nazwę na RTL TV, a w 1995 roku na 40-lecie istnienia - na RTL9, próbując wkupić się w młodszą widownie. W 1998 roku CLT-UFA (wcześniejsze CLT, obecnie RTL Group) sprzedaje 65% akcji w tej telewizji francuskiej grupie AB Groupe (obecnie: Mediawan Thematics), w 2017 pozostałe 35%. W ten sposób pierwotny kanał z marką RTL w nazwie nie ma nic już wspólnego z RTL Group. Niemniej dzięki przechodzeniu zespołów do nowych projektów, za spadkobierców pierwotnego Télé-Luxembourg uważają się też RTL-TVI i RTL Télé Lëtzebuerg, nawet M6 niejako nią jest.
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Trzeciak
VIP Mod
Posty: 43962
Rejestracja: 23 kwie 2008, 19:38
x 3029
x 1325

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Trzeciak »

Nie zapominajmy o Holandii, gdzie w październiku 1989 roku powstał RTL Veronique, które kilka miesięcy później przerodziło się w RTL4. :)
Pozdrawiam, Trzeciak
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 5487
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 63
x 290
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomek »

Nie zapomniałem, po prostu skupiłem się na RTL-TVI, którego powstanie bardzo wiąże się z specyficzną sytuacją Luksemburga :D
1. Ze względu na mały teren i małą opłacalność prowadzenia lokalnego programu (tzn. ograniczonego do księstwa) pierwsze RTL-y nadające z jego obszaru zawsze miały charakter międzynarodowy*
2. Łatwość dostania koncesji przez lokalnego nadawcę (CLT) w przeciwieństwie do krajów ościennych, gdzie panował monopol państwowy - polityka stosowana przez tego nadawcę znana już w latach 30, gdy nadawano anglojęzyczne Radio Luxembourg (monopol BBC na Wyspach)
3. Po wprowadzeniu koloru dublowanie sygnału w PAL i SECAM (chyba jedyny kraj europejski, w którym funkcjonowały obydwa systemy jednocześnie - pomijam tu okres przejściowy w bloku Wschodnim) - z których wersja PAL zapoczątkowała RTL-TVI :D

* - zresztą do dzisiaj luksembursko-języczne RTL Télé Lëtzebuerg i 2.RTL w zasadzie nadają te same programy w różnych kolejnościach i godzinach, przełączając się na radio o innych porach i telezakupy/ogłoszenia; za to w Luksemburgu można oglądać wszystkie programy RTL-u z krajów ościennych - dołączając do tego wspomniane przez ciebie RTL4 + RTL5 + RTL 7 (zagraniczne filmy w Holandii są nadawane po angielsku z holenderskimi napisami, więc ogólnie spoko ;))

Fajna jest ta "ich?" Familiada - mają udźwiękowienie znane mi z lat 90, gdy format był nadawany w Niemczech :D
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 5487
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 63
x 290
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomek »

Fragment pierwszego wydania "Le 19 Heures" - programu informacyjnego RTL-TVI (13 września 1987 roku, dzień po rozpoczęciu nadawania stacji).
A w nim reportaż o samej stacji, oczywiście po francusku, ale parę rzeczy da się domyślić ;).

Między innymi pokazano wcześniej wspomniane przeze połączenia między Belgią, a Luksemburgiem:
RTL-TVI połączenie.jpg
HENSHIN!
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 5487
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 63
x 290
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomek »

Wydanie JTL Digest (skrótu wiadomości) z francuskojęzycznego RTL Télévision + prognoza pogody + horoskop + zakończenie programu - 12 grudnia 1984 roku:

Wydania JTL Digest z 17 stycznia 1985 roku (+ końcówka emisji z tego samego dnia) - z polskim akcentem w informacjach* ;)


Wydanie RTL Digest z 29 kwietnia 1986 roku + prognoza pogody + program na następny dzień + zakończenie dnia + testcard

* skądś tego pana znam ;)
[ Spoiler ]
HENSHIN!
Frontowiec
VIP Expert
Posty: 4539
Rejestracja: 18 sty 2017, 13:24
Lokalizacja: Szczecin / Kamień Pomorski
x 54
x 162
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Frontowiec »

Wczoraj w głównym wydaniu ''Tagesschau'' prowadzący Jan Hofer miał problemy zdrowotne, efektem czego było zasłabnięcie na wizji.

#StopNienawiści (nawet tutaj!)
michal
VIP Expert
Posty: 2927
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:55
x 5
x 18

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: michal »

2.09. oprawę zmieniła "Panorama" Belarus 1.
https://tvr.by/videogallery/informatsio ... 2-09-2019/
O ile zarówno sygnał, jak i towarzysząca mu czołówka są do kitu, o tyle scenografia jest naprawdę genialna. Jest to pierwsze znane mi studio tego programu, które jest zgodne z obowiązującymi w momencie wprowadzenia trendami. Z żalem muszę napisać, że podoba mi się ono bardziej od scenografii naszych "W", którą też lubię. Dodatkowym plusem jest wykorzystanie porządnych i bezszwowych ekranów, których tak bardzo brakuje mi w serwisie naszej Jedynki. Fioletowe animacje również do mnie przemawiają. Gorzej z ozdobnikami, które prezentują się tandetnie.
Mimo że belki przedstawiające setkowiczów zajmują chyba 1/4 ekranu, to jednak ich rozmiar aż tak mnie nie razi przez to, że są półprzezroczyste. Pozostałe paski z kursami walut, pogodą itp. są jak najbardziej w porządku.
Nie spodobało mi się wykorzystanie w 37:11 podkładu z forszpanu z poprzedniej oprawy. To niedopuszczalne, aby mimo wprowadzenia nowego wizerunku, używano elementów z poprzedniej odsłony.
Awatar użytkownika
Karol
Administrator
Posty: 17108
Rejestracja: 24 maja 2006, 15:29
x 544
x 2614

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Karol »

A najlepiej wygląda zegar, w którym po 20:59:59 wybija 20:59:00 xD
Awatar użytkownika
Tomek
VIP Mod
Posty: 5487
Rejestracja: 24 maja 2006, 22:01
x 63
x 290
Kontakt:

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomek »

Zbiór początków wieczornego wydania FNN (Fuji News Network) - serwisu informacyjnego japońskiej sieci telewizyjnej Fuji TV - na przestrzeni lat :D

Jako, że nagrania nie zawierają dat, daje małą podpowiedź w postaci listy nazw pod jakimi działał program przez lata, aby trochę uporządkować ten młyn w głowie ;)
1970 - 1978: FNN News 6:30
1978 - 1984: FNN News Report 6:00/6:30
1984 - 1997: FNN Super Time
1997 - 1998: FNN News555 The human
1998 - 2015 : FNN Supernews
2015 - 2018: Minna No News
2018 - 2019: Prime News Evening
Lata 70-80:

Lata 1986-1997 (podoba mi się ten początek "z profilu" :lol:)

Po 1998:
HENSHIN!
michal
VIP Expert
Posty: 2927
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:55
x 5
x 18

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: michal »

15.03. oprawę zmieniło "Hiradó" M1: https://mediaklikk.hu/video/hirado-2020 ... i-adas-16/
Co do czołówki: Pomimo, że wykonano ją fantastycznie, to mimo wszystko nie przemawia do mnie z powodu wyjątkowo kiepskiego pomysłu. Jest to już druga z rzędu animacja, która nie przebiła fenomenalnej odsłony z lat 2007-2015. Myślę, że po ponownym wykonaniu tej oprawy we współczesnej technologii, spokojnie można byłoby ją nadal wykorzystywać i to przez najbliższych dziesięć lat.
Belki może i nie są wybitne, ale za to ich rozmiar jest jak najbardziej właściwy.
Studio pomimo lekkiego liftingu nadal nie powala.
Tło za prezenterką także.
Za to sygnał jest piękny. Nie ukrywam, że aż chce mi się go nucić podczas słuchania.
Co ciekawe, w dniu premiery pokazano inną wersję czołówki: https://mediaklikk.hu/video/hirado-2020 ... i-adas-13/
Nie ukrywam, że wolę tę obecną i to nie tylko z powodu umieszczenia ważnych dla Węgrów akcentów jak np tamtejszej flagi (w tym przypadku naprawdę profesjonalnie wkomponowano barwy narodowe w przeciwieństwie do tła za prowadzącymi w głównym wydaniu "W", w którym biało-czerwone kolory kompletnie nie pasują do reszty animacji) czy Parlamentu w Budapeszcie, ale także zamieszczenia np. Bramy Brandenburskiej czy flagi UE, które są nam, Europejczykom bliższe niż znajdująca się w pierwszej wersji Statua Chrystusa Zbawiciela w Rio.
Koniecznie przyjrzyjcie się porannej wersji "newsroomu" za prowadzącym: https://www.youtube.com/watch?v=jkg3of37OM8
Nie wiem, jak można było wypuścić na antenę takie szkaradztwo.
P.S. Muszę się do czegoś przyznać. Otóż prezenterka podlinkowanych przeze mnie głównych wydań "Hiradó" wpadła mi w oko. Dzięki jej świetnej urodzie aż chce mi się oglądać prowadzone przez nią serwisy.
michal
VIP Expert
Posty: 2927
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:55
x 5
x 18

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: michal »

Od jakiegoś czasu "Aktuellt" SVT jest emitowany w nowej odsłonie: https://www.youtube.com/watch?v=2z4z__cI1Is
Muszę przyznać, że wygląda to dość schludnie.
Czołówka jest udaną kopią tej, którą w 2017 dostał australijski ABC "News": https://www.youtube.com/watch?v=qWDttRjZYU8
Sygnał jest ok.
Scenografia jest ładna. Podoba mi się również wyświetlany na podkreślę specjalnie bezszwowym ekranie widok na Sztokholm.
Belki są wręcz idealne. Ciekawym pomysłem jest ulokowanie ich w trakcie setek w... górnej części ekranu. Jednak w tej kwestii jestem tradycjonalistą i wolę, aby tego typu paski zawsze znajdowały się w dolnym rogu ekranu.
Awatar użytkownika
Dionis25
Użytkownik
Posty: 8
Rejestracja: 20 mar 2020, 22:30
Lokalizacja: woj. świętokrzyskie
x 1

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Dionis25 »

Warto także dodać, że ostatnio swoją oprawę zmienił chorwacki serwis informacyjny "RTL Danas". To wręcz idealny przykład tego, jak nie realizować tego typu programów. Czołówka, bazująca na bieli, czerni i czerwieni to jakaś katastrofa. Widać brak pomysłu na nią. Powtarzający się wielokrotnie motyw kuli ziemskiej jest już oklepany. Oprawa muzyczna pozbawiona jest charakteru. Melodia niestety wpada w ucho i jest strasznie uciążliwa oraz denerwująca. Studio, mimo że najnowocześniejsze w całym kraju, wygląda już na mocno przestarzałe, w dodatku jest strasznie ciemne. Na plus lot kamerowy na początku programu oraz elementy wirtualnej rzeczywistości, których nie jest zbyt dużo i nie są umiejscowione "na siłę", tak jak w pewnym polskim serwisie informacyjnym. Zdecydowanie wolałem poprzednią oprawę tego dziennika.

Dla zainteresowanych: nowa oprawa "RTL Danas": https://www.youtube.com/watch?v=i8o86JxmMu4
stara oprawa programu: https://www.youtube.com/watch?v=s79u2zQejYI
michal
VIP Expert
Posty: 2927
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:55
x 5
x 18

Serwisy informacyjne stacji zagranicznych

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: michal »

Dionis25 pisze:
18 kwie 2020, 10:48
Warto także dodać, że ostatnio swoją oprawę zmienił chorwacki serwis informacyjny "RTL Danas". To wręcz idealny przykład tego, jak nie realizować tego typu programów. Czołówka, bazująca na bieli, czerni i czerwieni to jakaś katastrofa. Widać brak pomysłu na nią. Powtarzający się wielokrotnie motyw kuli ziemskiej jest już oklepany.
Na porównywalnym poziomie jest czołówka bułgarskiego "Po sveta i u nas": https://bnt1.bnt.bg/bg/a/po-sveta-i-u-n ... ril-2020-g
Ex aequo z tą podlinkowaną przez @Dionis25, jest to jedna z najbardziej prymitywnych tego typu animacji, z jakimi kiedykolwiek się zetknąłem. Wprawdzie poprzednie z ostatnich kilkunastu lat też nie były wybitne, ale nie prezentowały się aż tak prostacko jak ta obecna. Widząc ją, można odnieść wrażenie, jakby to było pierwsza stworzona czołówka w życiu jej autora.
Przy takich kwiatkach, oprawy Łukasza Siemiątkowskiego to dzieła sztuki.

A mnie się studio podoba. Naprawdę ładne i nowoczesne. Swoją drogą widoczny powyżej współgospodarz"RTL Danas" jest bardzo podobny do prezentera sobotnich "Vesti" Rassija 1. Jestem gotów uznać obu panów za sobowtórów.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Programy telewizyjne za granicą”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość