Tekst Variety:
https://variety.com/2022/tv/global/hbo- ... 235308730/Jak donosi Variety, Warner Bros. Discovery po fuzji ma problemy z rozwojem, a oszczędności rzędu 3 mld dolarów uderzają w strategię programową w Europie.
W związku z tym, że konglomerat medialny stara się zrekalibrować swoje priorytety w zakresie streamingu, nie będzie już produkował oryginałów dla HBO Max w krajach nordyckich (Dania, Szwecja, Norwegia, Finlandia), Europie Środkowej, Holandii i Turcji, a także usunie niektóre treści ze swojej platformy, aby uwolnić umowy licencyjne w innych miejscach.
W oświadczeniu przesłanym Variety, rzecznik Warner Bros. Discovery powiedział:
"Kontynuując prace nad połączeniem HBO Max i discovery+ w jeden globalny serwis streamingowy prezentujący szerokość treści w całym Warner Bros. Discovery, dokonujemy przeglądu naszej obecnej propozycji treści w istniejących serwisach. W ramach tego procesu podjęliśmy decyzję o usunięciu ograniczonej ilości programów oryginalnych z HBO Max, a także o zaprzestaniu działań w zakresie programów oryginalnych dla HBO Max w krajach nordyckich i Europie Środkowej. Zaprzestaliśmy również rozpoczętych w ubiegłym roku działań rozwojowych na nowszych terytoriach - w Holandii i Turcji.
"Nasze zaangażowanie na tych rynkach nie uległo zmianie" - czytamy dalej w oświadczeniu. "Będziemy nadal zlecać lokalne treści dla sieci linearnych Warner Bros. Discovery w tych regionach i pozostajemy znaczącymi nabywcami lokalnych treści stron trzecich do wykorzystania w naszych usługach streamingowych".
Wiadomość, która została podzielona z pracownikami i partnerami producenckimi w poniedziałek rano, będzie ciężkim ciosem dla lokalnej społeczności dramatycznej, jak również dobrze szanowanego zespołu HBO Max w Europie, który zaledwie kilka miesięcy temu wyartykułował swoją listę życzeń dla europejskich producentów scenariuszowych w ramach sesji wysokiego popytu na festiwalu dramatycznym Series Mania pod koniec marca. Niektóre z najbardziej docenianych międzynarodowych produkcji, takich jak szwedzka komedia erotyczna "Lust" i duński dramat rodzinny "Kamikaze", pochodzą z krajów nordyckich.
Podczas gdy produkcja oryginalna zostanie natychmiast wstrzymana w wyżej wymienionych terytoriach, programy, które są już w trakcie produkcji, będą kontynuowane. Niektóre z tych programów mogą zostać sprzedane innym platformom, dzięki czemu WBD zyska więcej możliwości licencjonowania w innych krajach.
W ramach restrukturyzacji, niektóre europejskie oryginały i niektóre amerykańskie seriale również zostaną wycofane z HBO Max globalnie. Węgierski dramat "Informator", a także "Lust" i "Kamikaze" zostaną usunięte z serwisu.
Dwa terytoria, które zostały pominięte to Hiszpania i Francja, gdzie oryginały nie zostaną dotknięte zmianami. Jest to prawdopodobnie spowodowane faktem, że hiszpańskojęzyczne treści wędrują do HBO Max, który ma duży wpływ na Amerykę Łacińską, a także obsługuje amerykański rynek latynoski. Tymczasem, mimo że HBO Max jeszcze nie wystartowało we Francji, to zgodnie z europejską dyrektywą o audiowizualnych usługach medialnych, nie można sobie pozwolić na utratę silnego francuskiego portfolio.
Po poniedziałkowej, szokującej restrukturyzacji produkcji oryginalnych, prawdopodobne są zwolnienia w całym europejskim biznesie, choć konkretne szczegóły nie są jeszcze znane.
Wiadomość ta bez wątpienia odbije się szerokim echem w całej Europie, gdzie sektor produkcyjny - pomimo okazjonalnych narzekań na prawa autorskie - przyjął nowe możliwości zlecania, zwiastowane przez nowych uczestników rynku streamingowego. Zwłaszcza zespół HBO zdobył szacunek lokalnych producentów dzięki długiemu okresowi pracy nad europejskimi oryginałami dla tej marki.
HBO Max w regionie EMEA jest kierowane przez Antony'ego Roota, wiceprezesa wykonawczego i szefa produkcji oryginalnej dla WarnerMedia EMEA. W skład jego zespołu wchodzą Johnathan Young, wiceprezes i redaktor zamawiający produkcję oryginalną na Europę Środkową; Miguel Salvat, który pełni tę samą funkcję w Hiszpanii; Christian Wikander dla krajów nordyckich oraz Véra Peltekian dla Francji.
Priya Dogra, która stacjonuje w Londynie i niedawno określiła swój zespół przywódczy, jest prezesem i dyrektorem zarządzającym na region EMEA, z wyłączeniem Polski. JB Perrette jest dyrektorem generalnym i prezesem globalnego streamingu i interactive, a Gerhard Zeiler jest prezesem międzynarodowym.
Variety rozumie, że podobne podejmowanie decyzji dla HBO Max odbywa się obecnie we wszystkich terytoriach, w których działa platforma, czyli w USA, Ameryce Łacińskiej i części Europy.
Uzasadnienie dla programowego obrotu jest zarówno strategiczne, jak i finansowe. Firma chce w ten sposób stworzyć bardziej inteligentne okno dla treści Discovery+ i HBO Max, zanim usługi te zostaną zintegrowane w jedną ofertę. Jest również prawdopodobne, że WBD będzie szukał możliwości wykorzystania swojego IP na wielu różnych platformach globalnych i w różnych działach firmy, a nie tylko poprzez swoją operację streamingu. Co więcej, ruch ten pojawia się w momencie, gdy Wall Street zaczyna bardziej uważnie przyglądać się krajobrazowi streamingowemu, po tym jak Netflix zanotował spadek liczby abonentów w ostatnim kwartale i oszałamiający spadek cen akcji.
Jak donosiło Variety w zeszłym miesiącu, cena akcji WBD systematycznie spadała od momentu, gdy połączona firma rozpoczęła notowania 11 kwietnia po zamknięciu transakcji Discovery z WarnerMedia. Obecna kapitalizacja WBD wynosi około 34,29 mld dolarów, ale firma jest zadłużona na około 55 mld dolarów.
Analitycy w czerwcu powoływali się na potrzebę większej "jasności" wokół strategii direct-to-consumer konglomeratu medialnego, przy czym analitycy J.P. Morgan zauważyli: "WBD ma aktywa i potencjalne oszczędności kosztów, aby reinwestować w DTC, ale jesteśmy sceptyczni co do zdolności firmy do zagregowanego wzrostu po drugiej stronie synergii".
WBD ogłosiło na początku tego roku plan oszczędności kosztów w wysokości 3 mld USD w ciągu pierwszych 24 miesięcy od zamknięcia transakcji. Duża część z tego, jak ostrzegał CEO David Zaslav, będzie pochodzić z "unikania inwestycji", co znajduje odzwierciedlenie w restrukturyzacji europejskich oryginałów.
Oni już taką sztuczkę robią od kilku miesięcy, jeszcze za czasów przedpotopowego GO (na początku w reklamach), po prostu pakiet dalej nazywa się HBO, tylko zaczęli w wykazach ofert używać logotypu HBO Max, zapewne by bardziej zaakcentować, że w ramach ich oferty internetowej, możesz mieć dostęp do dwóch (bądź trzech, jeżeli można też Netflix'a zaliczyć) serwisów w jednej, niższej cenie, niż za wszystkie z osobna, podkreślać że C+ jest integratorem treści. Realizują chyba podobną rzecz, jaka ma miejsce w przypadku matczynego MyCANAL z Francji, gdzie w ramach tamtejszych ofert łączonych można dokupić dostęp do Netflix'a, Disney+ a wkrótce ma dołączyć do tego też jeszcze Paramount+, który we Francji zostanie uruchomiony pod koniec roku.